Hát próbáld meg elmagyarázni egy muszlimnak, hogy is van ez, hogy a Szentháromságban a 3 az 1, de mégis három. ja, és németül. Vagy esetleg lehet törökül is. Esélytelen. Számomra.
Van egy hasonlat, amit gyerekeknek szoktunk mondani, mikor felteszik ugyanezt a kérdést, ami közel sem fedi kétezer év krisztológiai vitáit, de egyszerű magyarázatnak nem is olyan rossz.
A SZH olyan, mint a nap: létezik fizikailag, de van fénye és melege is. A SZH pedig ugyanannak az Istennek háromféle aspektusa. De ha akarod, törtnetileg is el lehet mondani: Ósz: atya, Krisztus élete: Krisztus, utána: SZL.
Amit a legnehezebb elmagyarázni: a muszlim teológia legnagyobb tiltása a társítás, Isten mellé nem lehet senkit társítani. Ők úgy értik a kereszténységet, mintha mi három Istenben hinnénk, ami nem igaz. Azt kell valahogy elmagyarázni, hogy ez minden látszat ellenére egy Isten.
Az idő múltból, jelenből és jövőből áll, mégis egyetlen jól meghatározható fogalom, a három egysége az egy, egyik nélkül sem értelmezhető egészében és külön-külön is létezők, időt jelölnek, mégsem az idő teljessége egyik sem.
A másik kitűnő hasonlat a tér, a három dimenzió, mélység, magasság, szélesség. Mindegyik értelmes önmagában, meghatároz egy tulajdonságot, de csak hármasságában lesz teljes a valóság.
Van egy hasonlat, amit gyerekeknek szoktunk mondani, mikor felteszik ugyanezt a kérdést, ami közel sem fedi kétezer év krisztológiai vitáit, de egyszerű magyarázatnak nem is olyan rossz.
VálaszTörlésA SZH olyan, mint a nap: létezik fizikailag, de van fénye és melege is. A SZH pedig ugyanannak az Istennek háromféle aspektusa. De ha akarod, törtnetileg is el lehet mondani: Ósz: atya, Krisztus élete: Krisztus, utána: SZL.
Amit a legnehezebb elmagyarázni: a muszlim teológia legnagyobb tiltása a társítás, Isten mellé nem lehet senkit társítani. Ők úgy értik a kereszténységet, mintha mi három Istenben hinnénk, ami nem igaz. Azt kell valahogy elmagyarázni, hogy ez minden látszat ellenére egy Isten.
Talán az idő felől a legkönnyebb közelíteni.
VálaszTörlésAz idő múltból, jelenből és jövőből áll, mégis egyetlen jól meghatározható fogalom, a három egysége az egy, egyik nélkül sem értelmezhető egészében és külön-külön is létezők, időt jelölnek, mégsem az idő teljessége egyik sem.
A másik kitűnő hasonlat a tér, a három dimenzió, mélység, magasság, szélesség. Mindegyik értelmes önmagában, meghatároz egy tulajdonságot, de csak hármasságában lesz teljes a valóság.