2012. szeptember 28., péntek

Vallási viták

Hát próbáld meg elmagyarázni egy muszlimnak, hogy is van ez, hogy a Szentháromságban a 3 az 1, de mégis három. ja, és németül. Vagy esetleg lehet törökül is. Esélytelen. Számomra.

2 megjegyzés:

  1. Van egy hasonlat, amit gyerekeknek szoktunk mondani, mikor felteszik ugyanezt a kérdést, ami közel sem fedi kétezer év krisztológiai vitáit, de egyszerű magyarázatnak nem is olyan rossz.

    A SZH olyan, mint a nap: létezik fizikailag, de van fénye és melege is. A SZH pedig ugyanannak az Istennek háromféle aspektusa. De ha akarod, törtnetileg is el lehet mondani: Ósz: atya, Krisztus élete: Krisztus, utána: SZL.

    Amit a legnehezebb elmagyarázni: a muszlim teológia legnagyobb tiltása a társítás, Isten mellé nem lehet senkit társítani. Ők úgy értik a kereszténységet, mintha mi három Istenben hinnénk, ami nem igaz. Azt kell valahogy elmagyarázni, hogy ez minden látszat ellenére egy Isten.

    VálaszTörlés
  2. Talán az idő felől a legkönnyebb közelíteni.

    Az idő múltból, jelenből és jövőből áll, mégis egyetlen jól meghatározható fogalom, a három egysége az egy, egyik nélkül sem értelmezhető egészében és külön-külön is létezők, időt jelölnek, mégsem az idő teljessége egyik sem.

    A másik kitűnő hasonlat a tér, a három dimenzió, mélység, magasság, szélesség. Mindegyik értelmes önmagában, meghatároz egy tulajdonságot, de csak hármasságában lesz teljes a valóság.

    VálaszTörlés