2012. március 21., szerda

Tekintély vs képviselet

Megint az örök téma, hogy kell-e felülről szabályozottság, és ha igen, mennyire mélyen avatkozzon be az emberek életébe, mennyire szükséges az erkölcsi példamutatás, mennyire kényszeríthetem rá másokra a saját magam által elfogadottnak tartott, a társadalom jobbá tételét célul kitűző erkölcsöt (iszlám mérsékelt és szélsőséges irányzatai), hol van a határ a demokrácia és a diktatúra között, mennyire lehet tekintélye egy olyan hatalomnak, aki nem vagy nem jól képviseli a nép érdekeit, mennyire tolerálható, hogy egy állam a saját identitásának megfelelően oktatja a közismereti tárgyakat, és bizonyos irányzatokat, költőket, filmeket nem enged megjelenni. Azt hiszem, társadalmi megújulás csakis alulról lehetséges, mert az emberben ösztönösen benne van az ellenkezés azzal szemben, amit felülről kényszerítenek rá, ez által nem is fogja elfogadni, mert nem érzi majd a sajátjának. Viszont mindig lesznek a társadalomnak olyan elemei, akiknek nem ugyanazok számítanak alapvető erkölcsi értékeknek,  mint a többségnek, és maguktól nem is fogják betartani azt rendszabályozás nélkül, akkor velük mi a helyzet? Hol van a határ aközött, hogy van saját szabad akaratom, és dönthetek az életem felől és hogy kárára vagyok/lehetek a társadalomnak? Vajon jobban tolerálunk egy megfelelően működő, jólétet biztosító diktatórikus rendszert, vagy inkább a szabadságunk a fontos? Egyáltalán képes jólétet biztosítani egy diktatórikus rendszer? Erkölcsnek számít-e az az erkölcs, ami kényszer hatására jön létre? Hol tűntek el azok az értékek, amelyek megkérdőjelezhetetlenül részei voltak az életnek?
Összességében, a szabadság fontosabb, vagy a rend?

Mert azt hiszem, a félmegoldások nem működnek igazán jól... Lehet, hogy működhetnének, de nem teszik.

Mindenesetre olyan nehezek ezek a kérdések, hogy magammal is vitázom a válaszokat illetően. Pedig annyira szeretek ilyenekről beszélgetni, de valamiért most félek megosztani a véleményemet. Mondjuk ehhez hozzájárul az is, hogy nem haladok túl jól a könyvvel, ami a hozzászólás feltétele lenne.

9 megjegyzés:

  1. az órán kb. zéró szó volt a könyvről :)

    VálaszTörlés
  2. akkor nincs mentségem, csak simán butának érzem magam.

    VálaszTörlés
  3. nem, szerintem nem vagy az. én arra írtam, hogy ha nem vagy naprakész a könyvvel, az a mai órán pl. nem jelentett semmit. az elején pedig már reménykedtem, h kicsit a könyvről is beszélünk:)

    VálaszTörlés
  4. pontosítok: úgy érzem, nem vagyok elég tájékozott ebben a témában még, inkább csak olyan szinten, amennyire mindenki a gimnáziumi tanulmányai alapján, de tudom, hogy itt most már megközelítés játszik szerepet. nem sajnáltatás akart lenni, inkább önnoszogató tényfeltárás :)
    zavart, hogy nem a könyvről beszéltünk? vagy csak szívesen beszéltél volna arról is?

    VálaszTörlés
  5. OFF: vajon miért gondolja úgy a blogom, hogy 12:12 van?

    VálaszTörlés
  6. be lehet állítani valahol az óráját nekije...


    hát ja, kicsit unom már a katolicizmust, mint témát...

    meg a tekintélyt is,ami azt illeti.

    szerintem a könyv rengeteg érdekes cuccot vet fel.

    az meg nem volt túl korrekt, sztem, hogy úgy kell(ett) beszélni a poltikai meggyőződéseinkről, hogy közben mi nem ismerjük a FM-ét. mert ugye a személyes kérdésekre nem érkezik válasz. nyáhhhh. ki vagyok ábrándulva.

    VálaszTörlés
  7. a feladott részek már rég a reformációnál tartanak, ugye? nem tudom, miért a katolicizmust boncolgatjuk még mindig, de tényleg inkább csak annak az oldaláról érintjük mindig a reformációt.

    ööömmm, igen, kifejezetten izgultam, hogy úgy fogalmazzam meg a gondolataimat, hogy ne legyek semelyik irányba se szélsőséges meg ilyesmi. nem szeretek alapból sem politikáról beszélni, mert nem értek hozzá eléggé, cserébe mindent szívügyemnek érzek, és nagyon könnyen felpaprikázódom. igyekszem javítani ezen, de először szeretném megtanulni olyanokkal, akiket ismerek, és nem rögtön a mély vízbe ugrani "idegenekkel". érdekes, hogy a vallásról sokkal könnyebben beszélek.

    nem tudom megfogalmazni, miért nem éreztem igazán jól magam a mai órán, de talán ez lehetett az oka.

    az óra meg eddig be volt állítva, és elvileg most is be van, szóval nem tudom, miért szívat :)

    VálaszTörlés
  8. már lassan az ellenreformációnál fogunk tartani :) és akkor megint beszélhetünk kicsit a katolikus egyházról :D


    ilyen környezetben én sem szeretek politikáról beszélni. egyáltalán, hogy jön ez ide?

    http://feljegyzesekazegerlyukbol.wordpress.com/2012/03/21/ma-a-hatalomrol/

    én ezt írtam máról...

    VálaszTörlés
  9. már épp be akartalak tenni bejegyzésként, hogy hadd legyen összehasonlítás, milyen gondolatok jönnek ugyanattól az órától :)

    én most kezdtem el a remények és félelmeket. bár mára szakdolgozat volt tervezve, de most valahogy ehhez van kedvem.

    nem is emlékszem már, hogyan lukadtunk ki a politikához.

    VálaszTörlés